De Marktplaats voor Veilingen
Eerlijk en Transparant
Groot en Afwisselend Aanbod
Bereikbare Klantenservice
Duizenden Tevreden klanten

FAQ

Op deze pagina vind je per onderwerp het snelste een antwoord op jouw vraag.

Geïntegreerd ticketsysteem

Hoe werkt het geïntegreerde ticketsysteem?

Op de website, in je account en in de app hebben we de mogelijkheid toegevoegd om een chat te starten in het geïntegreerde ticketsysteem op de betreffende pagina. Door op de knop "Ik heb een vraag" te klikken, start je direct een chat met de juiste persoon en het juiste onderwerp, zodat je snel een gepast antwoord krijgt. Het is belangrijk om het chat te starten op de pagina die relevant is voor je vraag. Na het klikken op "Ik heb een vraag" word je doorgestuurd naar het ticketsysteem, waar de chat wordt gestart en het juiste onderwerp automatisch wordt meegestuurd. Je komt dan meteen bij de juiste veilingmeester of medewerker van XL Auctions terecht.

Wie beantwoord mijn vraag?

Dit hangt sterk af van de plek op de website of app waar je de vraag stelt. Elke pagina op XL Auctions heeft een beheerder en daarmee de juiste persoon om je vraag te beantwoorden. • Stel je je vraag op de veiling- of kavelpagina, dan wordt er een chat gestart en krijg je antwoord van de veilingmeester van de betreffende kavel of veiling. • Stel je een vraag via “Account” in de app, kies een onderwerp en er wordt automatisch een chat gestart, waarna een medewerker van XL Auctions contact met je opneemt.

Wanneer krijg ik antwoord op mijn vraag?

Onze veilingmeesters en het team van XL Auctions streven ernaar je zo snel mogelijk te helpen, omdat we begrijpen dat je vragen graag direct beantwoord wilt hebben. Als je een vraag stelt op werkdagen tijdens kantoortijden, ontvang je uiterlijk de volgende werkdag een reactie. Stel je een vraag buiten werkdagen of kantooruren, dan krijg je het antwoord op de eerstvolgende werkdag.

Hoe zie ik waar ik een vraag kan stellen?

Je kunt een vraag stellen door op de knop “Ik heb een vraag” te klikken op de betreffende pagina. De juiste persoon voor jouw vraag wordt automatisch geselecteerd.

Contact

Hoe neem ik contact op met de verkoper / veilingmeester?

Het gemakkelijkst is om de geïntegreerde ticketsysteem te gebruiken. We hebben deze op verschillende plekken toegevoegd, zodat direct het juiste onderwerp naar de veilingmeester wordt gestuurd. • In de app: Je kunt een chat starten via de veilingpagina of de kavelpagina. • Op de website: Naast een chat te starten op de kavel- of veilingpagina, kun je ook een chat starten via je dashboard onder “Gewonnen kavels” of “Bestellingen”. Klik daar op 'Ik heb een vraag'.

Hoe neem ik contact op met XL Auctions?

De snelste manier om contact op te nemen met XL Auctions is via het ticketsysteem: • In de app: Ga naar het menu-item “Account” → “Ik heb een vraag”. Kies een onderwerp en start een chat met XL Auctions. • Op de website: Bezoek de contactpagina en klik op de knop “Start chat met XL Auctions”.

Heeft XL Auctions een bezoekadres?

XL Auctions heeft momenteel geen bezoekadres. Het adres dat op de website, Google en in de algemene voorwaarden wordt vermeld, is het vestigingsadres van de BV.

Kan ik kavels inbrengen?

Om kavels in te brengen, moet je een Nederlands bedrijf hebben dat geregistreerd is bij de KVK. Daarna kun je een aanvraag indienen om veilingmeester te worden. Dit kun je doen via het contactformulier op de website of door een chat te starten met XL Auctions. Wij nemen dan zo snel mogelijk contact met je op.

Verzenden

Wat is gecombineerd verzenden?

Wanneer je meerdere kavels wint binnen dezelfde veiling van dezelfde veilingmeester en gecombineerde verzending mogelijk is, betaal je slechts één keer verzendkosten. Dit geldt voor alle kavels met de optie 'Gecombineerd verzenden' die je binnen die veiling hebt gewonnen. De mogelijkheid voor gecombineerde verzending wordt aangeduid met een groen vinkje naast de tekst “Gecombineerd verzenden”

Welke verzendkosten worden er gerekend bij gecombineerd verzenden?

Bij gecombineerd verzenden worden de hoogst ingevulde verzendkosten éénmaal gerekend.

Ik heb kavels die gecombineerd verzonden kunnen worden en kavels die dit niet kunnen, hoe worden de verzendkosten berekend?

Voor alle gewonnen kavels met geactiveerde gecombineerde verzending betaal je slechts één keer de hoogste verzendkosten. Kavels zonder gecombineerde verzending worden afzonderlijk in rekening gebracht.

Hoe werkt gecombineerd verzenden op een weekveiling?

Als je meerdere kavels koopt bij dezelfde veilingmeester op dezelfde weekveiling en gecombineerde verzending is geactiveerd, wordt er slechts één keer de hoogste verzendkosten in rekening gebracht. Koop je kavels bij twee verschillende veilingmeesters die voor gecombineerde verzending in aanmerking komen, dan worden er twee keer verzendkosten voor gecombineerde verzending op je factuur vermeld. Dit komt omdat de kavels van verschillende veilingmeesters afkomstig zijn.

Moet ik geld betalen voor de verzending?

De veilingmeester bepaalt de verzendkosten voor zijn kavels. Als er verzendkosten van toepassing zijn, worden deze duidelijk vermeld bij de kavel onder "Kavelinformatie". De kosten worden getoond inclusief btw.

Kan ik een kavel laten verzenden van een afhaalveiling?

Hiervoor dien je contact op te nemen met de desbetreffende veilingmeester. Het beste kan je hiervoor een chat starten op de desbetreffende kavelpagina.

Veilingen

Welke type veilingen zijn er?

Wij bieden momenteel drie soorten veilingen aan: ophaalveilingen, verzendveilingen en weekveilingen.

Wat is een ophaalveiling?

Koop je een kavel in een ophaalveiling? Dan moet je deze zelf ophalen op de aangegeven ophaaldag. • Datum en tijd: De exacte ophaaldatum en -tijd vind je op de veiling- en kavelpagina. • Ophalen: Dit gebeurt op de vastgestelde ophaaldag, zoals vermeld in de lopende veiling. Zorg dat je op tijd aanwezig bent. • Betaling en verificatie: Neem je betaaloverzicht mee (te vinden in je dashboard). Op locatie wordt je betaling gecontroleerd, waarna de veilingmeester je naar je gewonnen kavel begeleidt.

Wat is een verzend veiling?

Koop je een kavel in een verzendveiling? Dan wordt deze na afloop van de veiling bij je thuisbezorgd. Houd er rekening mee dat er verzendkosten kunnen gelden. Deze worden per kavel berekend en staan vermeld op de kavelpagina. Na ontvangst van de betaling heeft de veilingmeester maximaal 7 werkdagen om het product te verzenden.

Wat houdt 'Onder voorbehoud van toewijzing' in?

Als je het hoogste bod uitbrengt, wordt dit na afloop van de veiling eerst ter beoordeling aan de verkoper voorgelegd. Dit proces duurt meestal twee werkdagen. • Gaat de verkoper akkoord? Dan wordt de koop officieel toegewezen en kun je overgaan tot betaling. • Wijst de verkoper het bod af? Dan gaat de verkoop niet door en blijft het kavel onverkocht.

Account

Waar vul ik mijn adresgegevens in?

Dit kan zowel in de app als op de website: • In de app: Ga naar "Account" → "Factuur- en verzendgegevens". • Op de website: Ga naar "Accountinstellingen". Je kunt je gegevens ook aanpassen op de betaalpagina.

Wat gebeurd er met mijn gegegevens?

Dit kun je terugvinden in onze privacy voorwaarden, beschikbaar op de website en in de app.

Waar kan ik mijn wachtwoord wijzigen?

Op dit moment kun je je wachtwoord alleen wijzigen via de website. Ga naar "Accountinstellingen" → "Wachtwoord aanpassen" om je wachtwoord te wijzigen.

Hoe verwijder ik mijn account?

Je kunt je account verwijderen via de app of de website. • In de app: Ga naar "Account" → "Account verwijderen". • Op de website: Ga naar "Accountinstellingen" → "Account verwijderen".

Financieel

Kan ik de betaalbevestiging gebruiken als factuur?

De betaalbevestiging is alleen een bevestiging van je betaling, maar helaas niet een officiële factuur.

Waar kan ik de factuur vinden?

Na betaling kun je in je account naar "Bestellingen" gaan. Daar vind je de facturen van al je orders.

Moet ik betalen voor een account?

Het aanmaken van een account op XL Auctions en het downloaden van de app zijn volledig gratis. Je betaalt alleen commissie wanneer dit wordt vermeld bij de kavel en je de kavel hebt gewonnen.

Kan ik de gegevens op mijn factuur na ontvangst nog wijzigen?

Nee, helaas is dit niet mogelijk. De facturatie is een geautomatiseerd proces, waarbij alle facturen direct worden ingeboekt in onze administratie. Zorg er daarom voor dat je tijdens de betaling goed controleert of de gegevens bij het factuuradres correct zijn ingevuld.

Hoe kan ik mijn gewonnen kavel(s) betalen?

Binnen maximaal een kwartier na het sluiten van de gehele veiling worden alle betaallinks verzonden, zowel via e-mail als pushnotificatie. Als je de e-mail en/of pushnotificatie niet hebt ontvangen, kun je de betaallink terugvinden in je account. Vervolgens kun je de bestelling veilig betalen via de betaalopties iDeal of Bancontact.

App

Waar kan ik de app downloaden?

De app is gratis te downloaden in zowel de Apple App Store als de Google Play Store. Onderaan de webpagina kun je de Button gebruiken om direct naar de stores te gaan waar de app beschikbaar is.

Waarom hebben jullie een app?

Dit verbetert het gebruiksgemak voor de eindgebruiker aanzienlijk. Daarnaast kunnen we je veel beter op de hoogte houden via pushberichten.

Wat is het voordeel van de app?

Met de app heb je toegang tot verschillende functies en gebruiksgemakken die niet beschikbaar zijn op de website. Zo kun je bijvoorbeeld pushmeldingen ontvangen en de speciaal ontworpen chatfunctie gebruiken om direct je vragen te stellen.

XL Autions

Hoe werkt XL Auctions?

XL Auctions is een veilingsite waar je kavels kunt winnen door het uitbrengen van biedingen. Je wint een kavel wanneer je, na het verstrijken van de veilingtijd, het hoogste bod hebt geplaatst.

Wie is de verkoper?

De verkopende partij is de veilingmeester bij wie je je spullen koopt. XL Auctions is geen verkoper; wij fungeren enkel als tussenpersoon. Wij zorgen ervoor dat de bieder en veilingmeester via onze software met elkaar in contact komen en faciliteren een veilige betaalomgeving voor de transactie.

Bieden

Hoe breng ik een bod uit?

Je kunt een bieding uitbrengen via de kavelpagina of via je favorieten. Wanneer je vanuit Favorieten wilt bieden, moet je eerst de optie "Direct bieden actief" inschakelen door de schuifknop te gebruiken. Op de kavelpagina staat altijd het minimale volgende bod ingesteld, maar je kunt het bod wel hoger maken, niet lager. Klik vervolgens op de knop “Bied nu”. Er verschijnt een extra scherm waarin je precies ziet wat je moet betalen voor het bod (exclusief eventuele verzendkosten en andere bijkomende kosten). Klik daarna op "Bevestig bod" om je bieding definitief te maken.

Wat moet ik uiteindelijk betalen?

Tijdens het uitbrengen van een bieding zie je precies het bedrag dat je moet betalen als je de kavel wint voor het ingevoerde bod. Houd er echter rekening mee dat additionele kosten en verzendkosten daar nog bij opgeteld moeten worden. Deze kosten worden duidelijk vermeld op de kavelpagina.

Wat is een autobieding?

Bij een autobieding geef je het maximale bedrag aan waarvoor je wilt bieden. Het systeem doet vervolgens automatisch de biedingen voor je. Zo hoef je zelf niet constant de biedingen in de gaten te houden; het systeem zorgt ervoor dat je bod wordt verhoogd tot het door jou opgegeven maximum.

Hoe weet ik of ik de hoogste bieder ben?

Wanneer je de hoogste bieder bent, wordt dit op verschillende plaatsen weergegeven met een blauwe kroon en soms de tekst "Gefeliciteerd! Je bent de hoogste bieder". In de app, op zowel de veilingpagina als de favorietenpagina, verschijnt er een gouden kroontje over de foto en wordt het kavel omlijst om je bieding te markeren.

Waar plaats ik een autobieding in de app?

Ga naar de kavelpagina en vul het bedrag in voor je autobieding. Klik vervolgens op de knop “Bied nu”. Er opent een extra scherm waarin je een kostenberekening ziet, met daaronder de optie "Automatisch bieden". Zet het schuifje aan om je statische bieding om te zetten naar een autobieding. Klik daarna op "Bevestig bod" en je autobieding is actief.

Wat is direct bieden?

In je favorieten kun je de functie "Direct bieden" inschakelen. Zodra je dit doet, verschijnt er een groene knop met het volgende bod. Als je op deze knop klikt, breng je direct dit bod uit. Let op: er wordt geen bevestiging meer gevraagd!

Kan ik een eenmalige bieding verwijderen?

Helaas is het niet mogelijk om een eenmalige bieding te verwijderen.

Kan ik een autobieding verwijderen?

Je kunt een autobieding deactiveren. Het bod dat via de autobieding is uitgebracht, wordt dan omgezet naar een eenmalig bod. Als er vervolgens over dit bod heen wordt geboden, is de autobieding niet meer actief en ben je automatisch niet meer de hoogste bieder.

Hoe verwijder ik een autobieding?

Je kunt een autobieding deactiveren in de app door naar de kavelpagina te gaan, rechtsboven op de drie puntjes te klikken en vervolgens op “Verwijder autobod” te drukken. Op de website ga je naar de kavelpagina en schakel je de schuifknop naast “Autobod actief” uit om de autobieding te deactiveren.

Wat zijn additionele kosten?

Dit zijn kosten die door de veilingmeester per kavel kunnen worden toegevoegd. Additionele kosten kunnen bijvoorbeeld statiegeld of kosten voor het demonteren en/of klaarzetten van de kavel zijn. Wanneer er additionele kosten worden gerekend, worden deze altijd duidelijk vermeld op de kavelpagina, inclusief btw.

Ik word met hetzelfde bod overboden?

Wanneer je direct wordt overboden met hetzelfde bod, betekent dit dat er een autobieding actief was die gelijk was aan jouw bieding. Autobiedingen krijgen op XL Auctions voorrang boven reguliere biedingen. Als er bijvoorbeeld een autobod van €150,- op een kavel staat en jij biedt hetzelfde bedrag van €150,-, dan zal jouw bieding niet geldig zijn en wordt het autobod als geldige bieding geaccepteerd.

Meldingen

Waarvoor krijg ik meldingen?

Op dit moment sturen we meldingen om je te informeren over nieuwe veilingen, het sluiten van veilingen waar je interesse in hebt getoond, overbiedingen, betaallinks en nieuwe chatberichten.

Ik wil mijn push notificaties uitzetten?

Je kunt dit in de app aanpassen via “Account” → “Meldingen”. Op de website ga je naar “Accountinstellingen” → “Notificatie-instellingen”. Hier kun je aangeven voor welke meldingen je pushnotificaties wilt ontvangen.

Wij gebruiken cookies voor Sociale media functionaliteit en om analytische gegevens te verzamelen.

x
Download XL Auctions app
Sneller bieden?

Download onze app